09 April 2012

Home » » Makanan Yang Baik Untuk Kesihatan Kita...

Makanan Yang Baik Untuk Kesihatan Kita...

1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.


2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi. Menguatkan belakang memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Cuka – Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular di restoran Itali)

12. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati. 

12 comments

09 April, 2012

thanks for the info kak..
air disedut bukan diteguk... :)

09 April, 2012

assalam izan..terima kasih..acik batu tau tentang buah tembikai tu..

09 April, 2012

dlm byk² tu..tekak sy paling tak boleh terima susu.. hurmmm

09 April, 2012

paling selalu ada kat umah kurma, kismis, susu, anggur..hihi

09 April, 2012

tembikai merah, my feveret. pantang jumpa!!!!

09 April, 2012

CUKA???
CUKA MASAK KE IZAN?? TP KAT SITU, MINYAK ZAITUN

09 April, 2012

thanks for sharing kak

09 April, 2012

wahh info bagus ni..nak share..:)

Sume kegemaran akak, kecuali minyak jaitun, akak lom penah Cuba :D

10 April, 2012

dah berkali2 baca tentang ni tp masih tak pernah jemu kerana semua makanan nie mmg baik untuk kesihatan kita.kadang2 kita dh selalu makan,tp tak tahu khasiatnya kan..

10 April, 2012

buah tin tu sy sk sgt... sedap...

10 April, 2012

masa merah mmg nurul amik delima=)kurmapun mmg sampai arinie suka=)merah bleh buat snek jer..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails